یگانه 2

مطالبی در رابطه با روانشناسی

یگانه 2

مطالبی در رابطه با روانشناسی

لکنت زبان

لکنت زبان عمدتا و بطور کلی جز در موارد استثنایی در دوران خردسالی آغاز شده و یک پدیده خاص دوران کودکی اختلالات تکلمی است. در سنین 6 تا 7 سالگی نیز که مصادف با زمان آغاز مدرسه می‌باشد به لحاظ ویژگیهای عاطفی و سازگاری اجتماعی خاص این دوره موقعیت مناسبی است برای بروز لکنت زبان در میان کودکانی که بیشتر مستعد چنین اختلالی می‌باشند.
گاهی از موارد در دوران بلوغ نیز افرادی که قبلا به نحوی لکنت زبان داشته‌اند دچار لکنت زبان می‌شوند.

در واقع سن ، شرایط و ویژگیهای بلوغ نیز...


بقیه در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...

تیپهای شخصیتی

مفهوم تیپ مستقیما از مفهوم یرسونا یعنی ماسک مشتق می‌شود. در تئاتر قدیم ، تعداد محدودی نقش وجود داشت، هر نقش از روی ماسک قابل شناسایی بود و هر ماسک رفتار خاصی ایجاب می‌کرد و در حقیقت نمونه‌ای از آن بود. بنابراین ، می‌توان گفت که تیپ یعنی مجموعه شیوه‌های واکنش یا مجموعه ساخت شخصیت هدف از تشخیص تیپ‌های شخصیتی یا طبقه‌بندی انواع مختلف شخصیت‌ها این است که ویژگی‌های جسمی و روانی انسانها ، مخصوصا رابطه آنها ، مورد مطالعه قرار گیرد.

نقطه شروع این طبقه‌بندی‌ها در بعضی موارد بر...


بقیه در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...

بیماریهای‌ سایکوسوماتیک‌


بیماریهای‌ سایکوسوماتیک‌ دسته‌ای‌ از بیماری‌ها هستند که‌ با علائم‌ جسمی‌ و تغییرات‌روانی‌ همراهند و عوامل‌ عاطفی‌، روانی‌ و ذهنی‌ به‌ عنوان‌ عوامل‌ اصلی‌ ایجادکننده‌ آن‌هامطرحند. احساسات‌ و عواطف‌ کنترل‌نشده‌ مانند خشم‌، نگرانی‌، هیجان‌های‌ طولانی‌مدت‌و ناامیدی‌، آثار نامطلوب‌ نیرومندی‌ بر کالبد انرژی‌ دارند. برای‌ مثال‌، خشم‌ و ناامیدی‌ ممکن‌است‌ باعث‌ نقصان‌ پرانا در اطراف‌ چاکرای‌ شبکه‌ خورشیدی‌ و ناحیه‌ شکمی‌ و یا باعث‌انباشتگی‌ پرانا در اطراف‌ چاکرای‌ شبکه‌ خورشیدی‌ و چاکرای‌ جلویی‌ قلب‌ شوند. مورد اول‌با تظاهراتی‌ مانند: سوءهاضمه‌، اجابت‌ مزاج‌ شل‌ و در طولانی‌مدت‌ با زخم‌های‌ گوارشی‌ یامشکلات‌ کیسه‌ صفرا بروز می‌کند. در مورد دوم‌ بزرگ‌شدن‌ قلب‌ یا سایر مشکلات‌ قلبی‌مورد انتظار است‌. به‌ نظر می‌رسد عواطف‌ منفی‌ در یک‌ بیمار، باعث‌ بروز یک‌ نوع‌ بیماری‌...

بقیه در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...